Els meridians i el Yin Ioga

Avui entrevistem Claudio San Martín, instructor de Yin Ioga i parlem amb ell sobre els meridians energètics i dels efectes d’aquesta pràctica de ioga sobre el cos i la salut. En Claudio va entrar al món del ioga a través de la dansa. Era ballarí de contemporània i va llegir que el ioga servia per mantenir el correcte allargament dels tendons i fibres musculars que l’esport continuat podia fer escurçar. D’aquesta manera, de forma pràcticament diària va començar a habituar-se a fer ioga i amb el temps va decidir que volia dedicar-s’hi completament. D’aquella decisió ja en fa 15 anys i després de fer diverses formacions en Hatha, Vinyasa, Ioga Dinàmic, Iyengar, Anusara i Yin Ioga, va encarrilar el seu propòsit: propagar el coneixement de la pràctica del ioga. Actualment fa de professor de Yin Ioga i Hatha Ioga a l’escola Yoga Bindu,  i forma part de l’equip d’Introyoga, on realitzen cursos anuals per a estudiar i investigar les asanes del ioga i s’endinsen en l’aprenentatge de la respiració. En la conversa que mantindrem amb en Claudio, però, ens submergirem específicament en la pràctica del Yin Ioga i en els beneficis que aportarà al nostre cos.

12736177_10153990466508573_1706491434_n

Claudio San Martín explicant alguns conceptes teòrics en una de les seves classes de ioga . Foto: Introyoga.

La pràctica de Yin Ioga és altament relaxant. És un entrenament que ens servirà per a la meditació, ja que la mateixa pràctica de Yin Ioga pot considerar-se una llarga meditació, intercalada amb diferents asanes. Se sol practicar amb els ulls tancats, fent un exercici d’introspecció profund i cada postura es manté durant diverses respiracions, en períodes de tres a cinc minuts. “El repte sol ser més mental que no pas físic”, ens recorda sovint en Claudio a les classes, ja que durant la pràctica hem d’aprendre a calmar la ment, respirant profundament, abandonant-nos a cada moviment. La veu càlida d’en Claudio ens anirà guiant per aquest itinerari de respiracions i d’estiraments suaus que actuaran sobre determinats òrgans del cos, alliberant energia dels meridians i activant els canals energètics. En acabar la pràctica, davant d’un te verd, conversem amb Claudio San Martín.

Quines particularitats diferencien el Yin Ioga d’altres pràctiques de ioga?

El Yin Ioga se centra en treballar netament sobre el teixit connectiu (lligaments, tendons, articulacions i la fàscia, les membranes que recobreixen els ossos i els òrgans). Els beneficis del Yin Ioga no diferiran dels de qualsevol altra pràctica de ioga; ara bé, la metodologia i la tècnica d’aquesta tipologia de ioga sí que variarà. El Yin Ioga es basa en els 14 meridians energètics que tenim al cos, segons indica la Medicina Xinesa, i en els òrgans que afecten aquests meridians. La principal finalitat del Yin Ioga serà relaxar el sistema nerviós central, a través de la regeneració del teixit connectiu.

El teixit connectiu es va encarcarant, si no aprenem a estirar-lo i a relaxar-lo com cal?

yoga5.

El Yin Ioga treballa la relaxació del teixit connectiu | Foto: Introyoga.

El mateix envelliment, les tensions emocionals i els esports o moviments repetitius poden contribuir a que aquest teixit connectiu vagi perdent líquid, es vagi assecant. I això es tradueix amb una pèrdua de mobilitat en l’espectre muscular. El Yin Ioga ajuda a fer més lent el procés d’enrigiment muscular. A través de l’estímul suau de la fascia, ajudem a humectar tot el teixit, afavorint que el colàgen i l’elastina es regenerin. Això, naturalment, fa que tinguem una major mobilitat i més vitalitat.

Abans comentaves la relació entre el Yin Ioga i la Medicina Xinesa. He llegit alguns articles on es parla dels “teixits yin”. Ens podries aclarir una mica més què engloba l’etiqueta de “teixit yin” i el seu contrari “teixit yang”?

Això també té a veure amb la Medicina Xinesa. Pel que he llegit, els teixits yin englobarien bàsicament la fàscia (una part que alguns esports tendeixen a oblidar, perquè només es treballa a través dels estiraments i la relaxació, i alguns esportistes no hi dediquen tota l’atenció necessària). El teixit yang es refereix, bàsicament, a la musculatura. Buscant una diferenciació, el vincle que associem amb l’esforç físic aniria lligat als teixits yang; mentre que els teixits ying anirien vinculats a una acció física suau sobre el teixit connectiu; la connexió amb allò subtil.

Parlem una mica dels meridians energètics. Cada asana estimula un canal?

Totes les asanes estan estimulant al mateix temps la totalitat dels nostres meridians  i actuant sobre els diversos òrgans, tot i que -naturalment- succeeix que algunes asanes tonifiquen amb més intensitat certs meridians que d’altres. I aquestes asanes són les que treballem a classe, d’acord amb els meridians i òrgans que volem tonificar. La Medicina Xinesa posa èmfasi en l’estimulació de certs òrgans segons l’època estacional. Ara que és hivern, hauríem de tonificar la bufeta orinària i els ronyons, que s’associen emocionalment amb les pors o angoixes internes. Però quan fem una asana que serveix per tonificar l’intestí prim, també estem actuant sobre el cor i el pulmó. El Yin Ioga està actuant sobre l’òrgan del cor constantment. A través del moviment reposat i la respiració sostinguda sobre una determinada asana estem tonificant uns òrgans i un meridià.

Claudio San Martín durant una de les seves sessions de Yin Ioga | Foto: Introyoga.

Claudio San Martín durant una de les seves sessions de Yin Ioga | Foto: Introyoga.

De quina forma?

El Yin Ioga treballa a partir de la compressió subtil de certs òrgans, l’estirament de la musculatura i la relaxació dels ossos, per arribar a la relaxació del teixit connectiu, que és la fàscia.  Actuem sobre la fàscia, perquè la fàscia és l’encarregada de protegir l’òrgan i si la relaxem a ella, la relaxació es fa més present -també- sobre l’òrgan que embolcalla.

Abans has comentat que certs òrgans es relacionaven amb determinades emocions, segons la Medicina Xinesa. Quines altres emocions i òrgans s’interelacionen?

El cos, els músculs, acaben executant les ordres emocionals que el cervell dóna de manera conscient o inconscient. Per exemple, l’ansietat i l’estrès tendeixen a acumular-se a l’estómac i la melsa -allà hi van a petar les obsessions, les preocupacions més reiteratives-. De vegades quan practiquem certs exercicis podem notar com l’estómac es posa a vibrar o es contreu lleugerament i això vol dir que estem descarregant aquestes emocions negatives. La tristesa i la melangia  s’associa a l’òrgan dels pulmons, mentre que els ronyons i la bufeta es vinculen als sentiments de por o temor. El fetge i la vesícula biliar, d’altra banda, es relacionen amb el ressentiment o la indignació. L’eufòria i l’alegria es vinculen a l’òrgan motor, el cor. Si no fem una bona gestió de totes aquestes emocions podem sobrecarregar certs òrgans. Algunes emocions ens fan ballar l’equilibri i hem de treballar per recuperar-lo de nou.

El Yin Ioga contibueix a relaxar el sistema nerviós de tot el cos a partir de les respiracions continuades mantenint una postura de 3 a 5 minuts | Foto: Introyoga.

El Yin Ioga contibueix a relaxar el sistema nerviós de tot el cos a partir de les respiracions continuades mantenint una postura de 3 a 5 minuts | Foto: Introyoga.

Ja ho crec! El Yin Ioga, pel que ens has explicat, el pot practicar tothom. Té una baixa intensitat i se centra en la relaxació corporal.

Sí, pot ser útil en diferents perfils i en general no tindria perquè ser discriminador, ja que es pot adaptar a les característiques de cada persona. Fins i tot persones que han patit lesions o que tenen alguna particularitat especial poden practicar-lo. Avui dia tendim a associar molt el ioga amb una pràctica intensa, que ens mantindrà en forma, i el yin ioga busca tot el contrari: quietud i pausa. La intensitat de l’estirament rau en el nombre de respiracions que dediquem a cada asana i el repte és més mental que no pas físic. Treballem conscientment per a la relaxació del cos i -de retruc- de la ment. Busquem que el cervell deixi d’alliberar cortisol i altres hormones de l’estrès; volem educar el cos i la ment a trobar uns moments per a la total relaxació.

Acabarem l’entrevista demanant-te que ens recomanis algunes lectures interessants sobre Yin Ioga, Claudio!

I tant! Us recomanaria dos bons llibres de la Sarah Powers, editats per l’editorial anglesa Shambhala: Insight Yoga -que resumeix la síntesi del ioga, la meditació i la respiració- i després, la guia titulada The Philosophy & practice of Yin Yoga (The complete guide to Yin Yoga). Espero que ben aviat experimenteu els beneficis del Yin Yoga, que no són pocs!

 

 

Laura Basagaña

Laura Basagaña

Editora de Llavor Cultural.

Fes el teu comentari